Realtid.se“Vi har kommit närmare klienterna och vunnit deras förtroende på ett djupare plan än tidigare, vilket också gjort att rådgivningen har kunnat bli ännu bättre”. Det säger Tobias Wåhlén, chief operating officer på Lindahl med anledning av att Lindahl utsågs av Regi till byrån med nöjdast klienter.

Ett långsiktigt partnerskap beskrivs i Regis senaste branschrapport som en av de viktigaste sakerna som klienterna till advokatbyråer värdesätter.

Lindahl tog i år hem Regis Jubileumspris som mäter kundnöjdheten och som är ett genomsnitt av alla bedömningar som har gjorts över tio år. Tio byråer var kvalificerade till priset.

Tobias Wåhlén och Erik Bergenstråhle (Lindahl) under Regis prisutdelning. Foto: Nora Cederin

Tobias Wåhlén, chief operating officer, kommenterar:

 Vad innebär en god klientrelation för er?

– Enkelt uttryckt handlar det om ett nära samarbete där vi stöttar klientens affär och levererar kvalificerad rådgivning på ett sätt som gör att vi vinner våra klienters förtroende långsiktigt.

Hur jobbar ni med era klientrelationer?

– Det viktiga är att skapa ett ömsesidigt förtroende inte bara för kompetenserna utan också alla delar som bidrar till helheten. Vi strävar efter en längre och djupare relation, eftersom det ger helt andra förutsättningar att leverera en rådgivning som ger störst nytta och hållbarhet i klienternas affär.

Vad prioriterar ni i en klientrelation?

– Affärsnyttan för klienterna kommer alltid först! För att nå dit krävs en respekt för varandra och en rak och tydlig kommunikation. Vårt mål är att hjälpa våra kunder nå sin fulla potential.

Hur har sättet ni jobbar med klientrelationer utvecklats under de senaste åren?

– Vi har kommit närmare klienterna och vunnit deras förtroende på ett djupare plan än tidigare, vilket också gjort att rådgivningen har kunnat bli ännu bättre. Det blir en positiv spiral där samarbete och förtroende skapar nytta och värde, som i sin tur skapar ännu bättre samarbete.

Vilka värden upplever ni att era klienter prioriterar?

– Vårt fokus är väldigt tydligt. Det är den långsiktiga hållbarheten och fulla potentialen i våra klienters affär vi vill nå. Och det uppskattas.

Upplever ni att era klienter ställer högre krav idag än tidigare? Om ja, hur?

– Ja absolut, både klienter och byråer blir allt skickligare och mer specialiserade. Samtidigt har vi framstående juridisk expertis inom flera av de områden som blir allt viktigare för företag att arbeta med, vilket gör att vi är väl positionerade för hur våra klienter utvecklas och vår bransch med dem.

Hur arbetar ni med proaktivitet?

– Vår förmåga att vara proaktiv, det vill säga att kunna föreslå lösning på utmaningar som kanske inte klienten insett ännu, blir starkare ju tätare samarbetet och ju bättre förtroendet är. Därför strävar vi ständigt efter att befinna oss just där för att på så vis hela tiden kunna ligga steget före.

Hur arbetar ni med prisvärdhet?

– Prisvärdheten avgörs av så mycket mer än nedlagd tid eller andra kostnader, och därför är vi hela tiden måna om att alltid göra exakt det som behövs utan att överarbeta saker eller svara på frågor som inte behöver besvaras, eller arbeta fram omständiga lösningar när det finns enklare vägar runt problemet. Vårt tydliga fokus på affärsnytta och hållbarheten i leveransen är också vår garanti för att värdet blir det rätta.

Hur går ni tillväga för att skaffa er kunskap om och förståelse för era klienters verksamhet och marknad?

– Förenklat handlar det om effektivitet i två dimensioner. Dels internt – att ha duktiga jurister med djupa erfarenheter som sprider sin kunskap till kollegor, och vår förmåga att rekrytera talanger som kan utvecklas till morgondagens stjärnor. Dels externt – att ha klienternas förtroende att vi snabbt förstår hela bilden, hela uppdragets komplexitet och vad som är viktigt, så att de involverar oss utan att känna minsta tvivel på att det vi levererar är nyttigt för affären.

Något annat?

– Det är förstås väldigt roligt att vi får en utmärkelse som byrån med nöjdast klienter de senaste tio åren. Det är en tydlig indikation på att vi gjort saker rätt. Men samtidigt ser vi det bara som en milstolpe som vi passerar, och det viktiga är att ta avstamp i allt bra som finns och görs på Lindahl för att framtidssäkra hela vår leverans och vårt erbjudande framöver. De mest intressanta tio åren är ju inte de som precis varit utan de som kommer nu!

Artikelförfattare: Miriam Istner-Byman